De zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Vinaya Varikat - WaarBenJij.nu De zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Vinaya Varikat - WaarBenJij.nu

De zoutvlakte

Door: Vinaya

Blijf op de hoogte en volg Vinaya

21 Maart 2006 | Bolivia, Uyuni

Ja, het is dan toch gelukt om in Bolivia te komen. Het was een lange reis, maar ik had gelukkig goede aansluitingen en leuke mensen in de bus. Ik heb onderweg van de chauffeur cocablaadjes (!) gekregen. Dit zijn blaadjes van de cocaplant, waar cocaine van wordt gemaakt. En volgens mij had de chauffeur dat ook bij zich! De mensen gebruiken de cocablaadjes tegen hoogteziekte en het werkt een beetje verdovend. Ik had niet echt het gevoel dat er bij mij iets veranderde. Eigenlijk is het illegaal, maar in deze regio wordt het een soort van gedoogd.
Ik ben met de bus naar La Quiaca gegaan. Dit is een grensplaatsje in Argentinie. Aan de andere kant in Bolivia, een kwartiertje lopen ligt Villazon. Helaas moest ik weer terug omdat je daar niet kon pinnen. In Villazon kon ik met de trein meteen door naar Uyuni. Daar was ik wel blij mee, want ik hoorde dat de bussen in Bolivia niet zo goed en veilig zijn. De treinreis was echter heel lang. Ik had natuurlijk de goedkoopste plek genomen en dat heb ik geweten ook. Gelukkig zat de trein niet vol en had ik iets meer plek dan anders het geval was. Midden in de nacht om 3 uur kwamen we aan in Uyuni. Met een Argentijns stelletje heb ik een kamer gedeeld in een hostel. De volgende ochtend kon ik meteen mee op een tour van 3 dagen. Dat was fijn. En het was echt zo mooi! Het landschap en de omgeving bestond uit: hoogvlaktes, woestenij en woestijn, zoutvlaktes, sneeuw, bergen, vulkanen, geisers, maanlandschappen, gekleurde meren, flamingo´s, lama's in alle soorten en een thermische natuurbad. Het was echt super. We gingen met een soort van jeep, landcruiser, een hele oude. De chauffeur was tevens de kok en de gids. We waren met zijn 6-en: een stelletje uit Ierland, een meisje uit Zwitserland en 2 jongens uit Argentinie. O ja, het zoontje vd chauffeur was ook mee, want zijn moeder was ziek. De groep was supergezellig, allemaal 30-ers! De eerste nacht hebben we doorgebracht in een zouthotel. Alles was gebouwd van zout. Het zag er erg mooi uit. Op de zoutvlaktes is alles wit. Het lijkt soms wel op ijs of sneeuw. Het is zo mooi. Maar dat zullen jullie wel op de foto's zien. Ben nu trouwens ook foto´s aan het plaatsen, maar dat gaat zo traag. Ik denk dat de foto´s duidelijker zijn dan mijn verhaaltje. Eergister zijn we terug gekomen en zijn we met zijn allen pizza wezen eten. Ondertussen nog traditionele Ierse en Argentijnse liedjes aangehoord. Die jongens konden zingen zeg! Gister de hele dag in Uyuni doorgebracht. Het is een klein dorpje waar weinig te doen is. Ik wilde eigenlijk gister met de trein, maar die gaat alleen vandaag. Dus nog een dagje niet doen. De anderen waren gisteravond doorgegaan. Ik ben er nu inmiddels aan gewend geraakt. Mensen komen en mensen gaan. De jongens uit Argentinie ga ik misschien nog zien. Vanavond gaat mijn trein naar Villazon en van daaruit ga ik nu echt naar Salta. Het is een beetje rommelig geschreven en ik ben waarschijnlijk de helft vergeten. Maar ik laat het hier maar even bij. De computers zijn zo traag hier. Ik ga nog even snel een pizza eten ofzo en dan naar het station.

Liefs,
Vinaya

  • 22 Maart 2006 - 07:11

    Marije:

    Kan alleen maar zeggen: IK BEN JALOERS!!!!! Liefs xxx

  • 22 Maart 2006 - 11:45

    Sascha:

    dat is echt een spectaculaire foto!!!!!!
    liefs, sascha

  • 22 Maart 2006 - 12:07

    Pauline:

    Wat een mooi avondtuur weer! Ik zal straks even je foto's bekijken want ben wel benieuwd hoe al die flamingo's en zoutvlakten eruit zien! Trouwens nog een vrolijke lente toegewenst! Hoewel je dat daaro niet echt nodig hebt met die hitte, hier schijnt eindelijk eventjes de zon, jeee. Je ruikt gewoon eindelijk de lente hier!!

  • 22 Maart 2006 - 19:47

    Ellen:

    geweldig vinaya,
    ik ben echt stikjaloers op je!

  • 23 Maart 2006 - 22:48

    Lenneke:

    Wow, klinkt echt goed!! Ik ben vooral druk bezig met school, dus geniet maar van alle mooie dingen daar. Morgen moeten we weer zaalvoetballen in Osdorp. Vorige week was het echt wijvenvoetbal, lomp en ruzie!! En Ajax heeft weer mazzel gehad deze week.. Ik probeer je een beetje op de hoogte te houden, maar zoals je leest, gebeurt hier niet zoveel belangrijks. Heel veel plezier!!! xx

  • 25 Maart 2006 - 12:05

    ButlerDude:

    Ja heel vet weer. Jammer dat je niet naar Chili gaat, daar had je ook zo n zout en pepervlakte en flamingo's, maar zo n panorama als op je foto heb ik niet gezien. Leuk nogmaals! Leuk je trouwens nog op MSN aan te treffen ... Tot snel!
    Kus,
    Rico

  • 26 Maart 2006 - 14:50

    Silvia:

    Net zo mooi als ik me ze kan herinneren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Uyuni

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2009

Van zuid naar noord

14 April 2009

Eiland

26 Maart 2009

Thailand

27 Februari 2007

INDIA

26 Mei 2006

Weer terug!
Vinaya

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 31581

Voorgaande reizen:

16 Februari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

26 Februari 2018 - 30 November -0001

Het Avontuur

Landen bezocht: